Naomi shirt – Coffee & Thread – fall 2020 blogtour

For English: please scroll down

Wow, het is een eeuwigheid geleden dat ik hier nog wat kwam schrijven, en dat is eraan te merken! WordPress lijkt wel helemaal veranderd te zijn, dus hopelijk gaat dit bericht er een beetje uitzien zoals verhoopt! Misschien is dat wel een reminder om wat vaker te schrijven zodat ik terug weet hoe het werkt! Op instagram ben ik ietsje actiever dan hier -wat natuurlijk niet moeilijk is, en daar vind je me als barbara_st_. Dat geheel terzijde 😉

Maar dus over naar de orde van de dag, want er is natuurlijk ook een reden om nog eens een blogpost te schrijven. Enkele weken geleden contacteerde Claudia van het instagram-account frl.love me namelijk met de vraag of ik het zag zitten om nog eens mee te doen met een geplande blogtour van Coffee & Thread, een patroondesign merk dat gerund wordt door Olga, een superlieve en getalenteerde creatieveling. In het verleden testte ik verschillende van haar kinderpatronen mee, zoals bv. de Wild & Free Lounge Pants, de Geneva Cardigan, en de Polina Dress, en ik naaide ook haar Nina Blouse voor een blogtour zo’n 2,5 jaar geleden denk ik. Al mijn versies kan je vinden als je zoekt onder de tag Coffee + Thread (klik op de link en dan kom je er ook 😉 ) ofwel hier, hier, hier, hier, hier, hier, en hier. Best een hele lijst als ik dat zo zelf terugzie, en dat wil toch iets zeggen. Ik heb altijd het gevoel gehad dat de patronen goed in mekaar zaten en dat er echt goed geluisterd werd naar de patroontesters om een optimaal product op de naaimarkt te brengen. Toen ik recent op instagram een post in mijn stories deelde van het account ‘time to sew’ over of zulke patroontesten en blogposts als deze eigenlijk als advertenties beschouwd moeten worden, kreeg ik namelijk wel enkele reacties van mensen die ook patronen testten en helaas een andere ervaring hebben. Jammer natuurlijk. De blogpost daarover kan je trouwens hier vinden, een aanrader. In zekere zin is deze blogpost dus ook een advertentie aangezien ik het patroon gratis gekregen heb (de stof niet). Maar ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik mijn eerlijke mening zal geven, net zoals ik dat altijd probeer te doen, maar vanaf nu toch nog iets bewuster dan.

Omdat het naaien wat op een lager pitje is komen te staan de afgelopen jaren, en ik ook nergens meer deelgenomen heb aan een patroontest, verraste het me heel erg dat ik ook gevraagd werd om mee te doen aan de blogtour. Ik kan niet ontkennen dat het mijn ego streelde 😉 De timing was echter niet geweldig, aangezien de vraag kwam toen mijn naaimachine zelfs nog niet uitgepakt was. We zijn namelijk eind juni nogal halsoverkop vanuit Trinidad naar Belgie terug verhuisd. Ook een heel verhaal, maar dat zal voor een andere keer zijn. Om een lang verhaal kort te maken, besloot ik toch mee te doen en zette ik me op de allerlaatste dag, vandaag dus 🙂

Ik mocht zelf kiezen welk patroon ik zou maken, en besloot een damespatroon te proberen. Ik kan best nog wat tussenseizoens- en wintergerief gebruiken, dus mijn keuze viel al snel op de Naomi blouse. Die was me al eerder opgevallen trouwens, want de lijnen en de constructie intrigeerden me, ik vroeg me echt af hoe dat in mekaar zou zitten. Intussen weet ik dat dus 😉 Het patroon is trouwens ook borstvoedingsvriendelijk, wat ook een pluspunt is.

Omdat ik intussen dus ook een baby gekregen heb (Wow, kan je geloven dat de laatste post dateert van tijdens mijn zwangerschap!!?? Die baby is dus een zoontje genaamd Ilya en hij is intussen al 16 maanden!), en omdat ik ook nog borstvoeding geef, is mijn lichaam nog lang niet terug zoals voorheen, als het dat al ooit zal worden. Ik kom er niet meer mee weg om gewoon iets te maken en een grote kans te hebben dat het goed is. Een testversie is echt een must. Ik koos daarvoor een stofje dat ik eens in Amerika op een ‘estate sale‘ had gevonden voor een prikje en dat er voor thuis nog mee door zou kunnen moest het toch geslaagd zijn. Ik koos op basis van de borstomtrek een maat 12. Dit is voor mij het tricky gedeelte, want door de borstvoeding is mijn boezem wel vele malen groter dan voorheen, terwijl mijn schouders en armen e.d. niet bepaald mee gegroeid zijn. Anderzijds is het een risico om meteen een kleinere maat te kiezen en dan te riskeren dat je de blouse niet toekrijgt. Vandaar dus ook het nut van een testversie. En inderdaad, de blouse paste weliswaar rond m’n boezem, maar was veel te breed aan de schouders en armen, wat helemaal niet mooi was. Dat kan je zien op deze foto’s, waar de blouse uiteraard niet verder afgewerkt is aangezien de pijnpunten al duidelijk waren:

Een ‘full bust adjustment’ (FBA) was dus nodig. Ik geef toe dat het angstzweet me eventjes uitbrak. Ik had dat nog maar eens 1 keer gedaan (bij mijn Kalle shirtdress, nog niet geblogd), en nu had ik ook nog eens een deadline om iets presentabel te kunnen tonen. Ik paste het patroondeel van het voorpand aan met een FBA en gebruikte daarvoor de methode die ik vond op de blog van Helen’s closet. Er zijn ontelbaar veel handleidingen hiervoor te vinden trouwens, maar deze vond ik heel duidelijk uitgelegd. Je kiest in de maattabel een maat op basis van je ‘upper bust’ ipv je ‘full bust’, wat bij mij maat 8 was, 2 maten verschil dus. Vandaar vertrek je voor de aanpassingen, waarvoor ik je graag naar de hierboven vermelde handleiding verwijs. Ik heb daarbij echter wel de nepen behouden ipv ze weg te toveren, maar dat vind je dus ook in de handleiding. Ik nam 1 (slechte!) foto voor mijn instagram stories terwijl ik ermee bezig was en zo zie je ongeveer hoe het eruit ziet…

Belangrijk is trouwens dat je niet mag vergeten om je patroondeel van het knopenpad ook te verlengen met evenveel cm’s als je voorpand! Omdat ik de neep behouden heb, moest ik het achterpand niet aanpassen trouwens. De extra lengte en breedte die het voorpand krijgt, is de correctie voor de grotere boezem. Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel?

Tijd voor een 2e testversie was er niet, dus dan maar direct voor echt. Deze keer koos ik een mooi bloemenstofje dat ook al een eeuwigheid in m’n kast ligt. Geen idee waar ik het ooit kocht en ook geen idee wat voor soort stof het is. Wat ik wel kan zeggen, is dat het VERSCHRIKKELIJK was om mee te werken. Super glad en fragiel en een klein beetje rekbaar, het was bijna onmogelijk om de patroondelen mooi over te nemen. Ik heb me een ongeluk gevloekt en wilde het bij momenten liefst gewoon in de vuilbak smijten. De enige reden waarom ik dat niet deed, buiten die deadline waardoor ik geen tijd zou hebben voor een 3e versie, was dat de print dat allemaal goed kon verdoezelen, dus ik hoopte dat ik met oneffenheden e.d. zou kunnen wegkomen. En ik durf te denken dat dat gelukt is, maar ik ben natuurlijk benieuwd wat jullie ervan vinden 😉

Het naaien en de constructie zelf ging vlot. Hier en daar moest ik wel eens twee keer lezen om het goed te begrijpen, en bij de mouwboorden lukte dat me echt niet goed. Ik snapte niet goed hoe ik die precies moest maken, en weet niet of het aan mijn gebrekkige vertaling lag, aan m’n moeheid, aan m’n weinige naaiuren de afgelopen maanden, of aan wat anders. Ik ben dus nog altijd niet zeker of de knop nu aan de juiste kant staat en of ik de mouwsplit juist heb gedaan. Ik had natuurlijk ook gewoon uitleg kunnen vragen in de facebook groep of aan Olga zelf, die altijd beschikbaar is voor hulp. Maar als ik in de late uurtjes zit te naaien en het wil afkrijgen, heb ik daar dus niet genoeg geduld voor… Eigen schuld dus als het fout zou blijken te zijn! Maar zelfs als het niet juist is, denk ik dat niemand daarover gaat vallen omdat het amper opvalt.

En zo geraakte dus vorige week eindelijk mijn Naomi blouse af! De juiste knopjes vinden was nog een uitdaging. Ik had maar 7 knopjes van diegene die ik wou, en je hebt er 8 nodig plus 2 voor de mouwen. Ik heb het dan opgelost door een klein onzichtbaar drukknopje in te naaien onderaan, en een ander maar toch leuk knopje aan de mouwen, en daar ben ik heel tevreden over, ook al is het wrsch een beetje een onorthodoxe oplossing.

Na dit hele epistel (tja, sommige dingen zullen nooit veranderen ;-)) kan ik besluiten met de conclusie dat ik echt heel tevreden ben over deze blouse. Zelfs m’n man was enthousiast en vindt ze heel mooi, dat wil al wat zeggen. Ik vind ze ook echt helemaal passen bij het seizoen en vind de snit heel flatterend, iets wat ik dezer dagen heel erg kan waarderen 😉 De schouders en mouwen passen me nu ook echt perfect, en dat maakt een wereld van verschil. De mouwen hadden misschien ietsje korter gemogen, maar kom, je kan niet alles hebben he 😉 Ik ben in elk geval blij en dat is wat telt! Op naar een volgend project, en dat zou een winterjas moeten zijn, als ik daar ooit eens toe kom 🙂 Wish me luck!

Als je zelf zin hebt om ook een van de patronen van Coffee & Thread uit te proberen, kan je enkel vandaag nog met de code ‘shopc+t’ 25% korting krijgen op alle patronen. Haast je dus maar 😉 Alle patronen kan je vinden in de shop (hier).

Ik hoor graag wat jij ervan denkt, of wat er in je opkomt als je dit bericht leest, dus laat gerust een reactie na als je daar tijd en zin in hebt! Je kan me altijd volgen via bloglovin of op instagram, of via email als je in de zijbalk je email ingeeft!

patroon/pattern: Naomi shirt – Coffee & Thread
stof/fabric: unknown fabric type and can’t remember where I bought it ages ago

Wow, it has been an eternity since I came here to write a blog post, and I can tell! WordPress seems to have changed completely, so I hope this post will look like I intend it to look! Maybe that is a good reminder to write a bit more so that I will understand again how it works 🙂 On Instagram I am a little more active -which obviously isn’t that hard, and there you can find me as barbara_st_. Just FYI 😉

But back to business, because obviouslt there is a reason why I am here again. A while ago I was contacted by Claudia of the instagram-account frl.love with the question if I wanted to participate in a blogtour for Coffee & Thread, a pattern design brand that is run by Olga, a super sweet and nice and talented lady. In the past I have been testing several of her kids’ patterns, such as the Wild & Free Lounge Pants, the Geneva Cardigan, and the Polina Dress, and I also made her Nina Blouse for a blogtour about 2,5 years ago. You can find all those creations when you search my blog for the tag Coffee + Thread or you can find them here, here, here, here, here, here, en here. That’s a whole list if I say so myself! I always had the feeling that her patterns were well drafted and designed, and whenever I joined a pattern test, I really felt like all our suggestions were taken seriously and everything was done to provide the best possible product. When I recently shared a post in my stories from the account ‘time to sew’ about when your blog/IG posts are actually advertising, I received a few reactions from people telling me about experiences where pattern tests did not go like that, which is such a shame. So I can genuinely say I am happy with how I experienced Olga’s pattern tests and final patterns, they have never disappointed. If you are interested in the blogpost I am referring to, you can find it here, I recommend it. In view of that blogpost, you could say this blogpost is an ad as well, since the pattern was gifted to me. But I can promise you I will give my honest opinion, as I always try to do and as to which I will pay extra attention from now on.

Because I haven’t been sewing much anymore over the last few years, and I haven’t joined in any pattern tests anymore, I was very surprised when I was asked to join this blogtour. I can’t deny I was flattered, especially seeing the names of the other participants. The timing was however not so great, as I had not yet even unpacked my sewing machine after moving rather abruptly last summer from Trinidad to Belgium again. That also was quite the story, but I’ll save that for some other time. To make a long story short, I decided to join in nontheless, but chose the very last day of the tour, which is today 🙂

I could pick any pattern I wanted and decided to try a womens pattern. I can use some more fall and winter garments, so I quickly laid my eyes on the Naomi shirt. I had already noticed that pattern before, especially because of the design lines and construction, which intrigued me. I really wondered how it would be constructed, and it turns out to be really clever and good and interesting! That it is breastfeeding friendly is also a plus.

Because in the meantime I also had another baby (Gosh, can you believe it has been THAT long since my last post? I was pregnant when I wrote that, and now I have a baby son named Ilya and he is already 16 months old!!?) and I am still breastfeeding him, my body is not yet back to what it was before, if I will ever get there at all. I can not just pick a size and be pretty sure it will turn out ok. Making a muslin is really a must these days. So I picked a fabric I once bought for a bargain on an estate sale in the US. If it turned out ok after all, it would at least be wearable at home. Based on my full bust measurement I picked size 12. Here is what the tricky part is: because of the breastfeeding my bust still is way bigger than pre-pregnancy, where as my shoulders and upper bust are not that different from before. On the other hand it is a risk to start off with a smaller size and then risk not being able to close the blouse. So that is the main reason why I need a muslin. And indeed, the shirt first around my full bust, but is way too big in the shoulder and upper bust area, which does not look nice. I asked Lode to take some pictures of me wearing the muslin so you can see how it looks in these problem areas.

So I needed a full bust adjustment (FBA). I admit I got pretty nervous for doing that. I have only done it once before (on my Kalle shirt dress, which I haven’t blogged yet), and now I had a deadline to come up with something that would look decent… I changed the front panel pattern piece and used the method I found on the blog of Helen’s closet. There are plenty of tutorials on how to do a FBA, but I liked how clear this one is. You pick your size based on your upper bust instead of your full bust, which was size 8 instead of size 12 for me. Then you make all the changes needed. I did decide to keep the darts instead of eliminate them, but you can also find that in the blog post. I have one (bad!) picture I made for my IG stories where you can see how it looks:

Mind you that it is important to not forget to also lengthen the pattern piece of the placket with the same amount as your front panel. Because I kept the dart, I did not need to lengthen the back panel pattern piece. The extra lenght and width you get in the front, is what makes the correction for the bigger bust. I hope that makes sense?

I did not have time for a second test version, so I just went for it with this fabric that I had laying in my stash for ages. No idea where and when I bought it, and I also have no idea of the type of fabric it is. What I do know, is that it was a HORROR fabric to sew!! Super slippery and fragile and slightly stretching. It was impossible to get the pattern pieces nicely cut. I have done a lot of swearing and had moments where I wanted to throw it in the garbage. The only reason why I kept going, besides having a deadline and no time to make a 3rd version, was that I got the impression that the fabric print and color would be quite forgiving, so I would get away with any imperfections. I dare to think I succeeded, but am curious to find out what you think?

The sewing and construction itself went pretty smooth. On a few occasions I had to read something a few more times because I didn’t understand it right away, and I did have some trouble when sewing the sleeve . I just didn’t seem to understand how to do that exactly. It could be due to my faulty translation, to my general fatigue (Hello baby and hello brain damage!), to my lack of sewing time the last months, or to whatever. So I am still a bit unsure as to whether or not I have sewn the button on the correct side, and as to whether I did the slit correctly. I could (and should!) also just ask this in the facebook group or even ask Olga herself, who is always available for help. But when I am sewing somewhere late int he evening, I don’t have the patience for that apparently, so I have myself to blame if it is wrong 🙂 But even if it is, I don’t think many people will notice, so I honestly don’t really care.

Finding the right buttons was another challenge. I only had 7 buttons of those that I really wanted, and you need 8 for the button placket and 2 for the sleeves. I ended up using an invisible little push button inside the placket as last button, and 2 different ones for the sleeves, and I am very happy with the result, even though it probably is a rather unorthodox solution.

And so the unthinkable happened: I finished a sewing project again!! YAY!

After this long post (Sorry, some things will never change I am afraid) I can conclude by saying I am really very satisfied with this shirt. Even my husband was enthusiastic, and that says something. I also really thinks it suits the season, and I find the design really flattering as well, which I can surely appreciate these days 😉 The FBA also made it fit perfectly around my shoulders, which makes all the difference. Maybe I should have shortened the sleeves a bit, but you just can’t have it all, right? 😉 I am happy with it and that is what counts! Now on to the next project, which should be a winter coat, if I ever get to that 😉 Wish me luck!

If you would like to try a pattern of Coffee & Thread for yourself, you can buy all her patterns with a discount of 25% when you use the code ‘shopc+t’, BUT you will have to hurry because today is the last day you can use the code! You can find all patterns in her shop (here).

I really like to hear your thoughts or whatever came to your mind when reading this, so if you feel like it and if you have some time left, feel free to leave a comment! You can also follow me on bloglovin or instagram, or by email if you leave your email address in the sidebar.

5 gedachtes over “Naomi shirt – Coffee & Thread – fall 2020 blogtour

  1. Meeus MJ

    Oh, wat lees ik nu. Een kindje erbij……!!!!! Proficiat!!!!!!
    Hoe gaat het verder met jullie?
    Hier in Waanrode gaat alles gewoon zijn “corona-gangetje”.
    Groetjes en hou de safe,
    Marie-Jeanne

    Like

    1. haha ja als dat geen nieuws is he! Ongelooflijk dat ik dat hier niet eens vermeld had, ’t is erg gesteld… Ik steek het dan maar op dat kindje zelf he, dat vraagt veel tijd 😉 Ik weet niet of je op instagram zit, maar daar kan je hem al wel bewonderen, als je dat zou willen 😉 Maar ik vond het wel heel leuk om deze blog terug boven te halen, dus misschien ga ik eens werk maken van wat meer blogposts over alles wat ik nog gemaakt heb 😉 Bedankt in elk geval voor je lieve reactie!! Zo leuk dat je hier nog steeds bent! Alles ok met ons ook, we zijn nu in Belgie voor een jaar en volgende zomer verhuizen we terug voor 2 jaar, om daarna (hopelijk) definitief terug te komen. Veel liefs voor jullie allemaal daar in Waanrode!! xxx

      Like

  2. hedy schouten

    Super leuk om weer iets te lezen. (Ik volg je ook op insta) Wat zijn beide bliezen prachtig. Groetjes Hedy

    Outlook voor Android downloaden

    ________________________________

    Like

  3. Hallo daar Barbara. Net zoals het bij jou een poos geleden was dat je nog iets schreef hier, is het dat bij mij ook wat het reageren betreft. En dat niet alleen hier. Op één of andere manier val ik dan altijd in, op het juiste moment 😊.
    Mooi opgelost met die knopjes! Ik hou ook wel van stofjes met fijne bloemetjes à la liberty stoffen.
    En wat lees ik hier meer: dat jullie verhuisd zijn naar België. Dat er intussen een zoontje is bijgekomen. Ik ben natuurlijk kilometers te laat maar toch: van harte proficiat en ook veel geluk samen in jullie nieuwe Belgische stekje. Ik volg je heel graag op Insta wat ik ook nog niet zo lang ken. Groetjes en tot…

    Like

Plaats een reactie